Op weg naar Nelspruit

30 januari 2014 - Nelspruit, Zuid-Afrika

Maandag naar St. Lucia, een b&b geboekt, die viel een beetje tegen maar ja we waren het zo lux gewend.
Met de boot mee en hebben heel veel nijlpaarden gezien, 1 krokodil een visarend, kingfisher enz. Het was toch de moeite waard en heel ontspannend. Savonds heerlijk gegeten bij " ocean basket" mosselen met prawns. Vroeg naar bed en vroeg op en naar hluhluwe game reserve. Het eerste wat we zagen was een witte neushoorn toen heel veel giraffes en toen een leguaan "denk ik" die de weg overstak. Bij het kamp een chalet geboekt en lekker gezwommen, het was zo heet. Weer een prachtig uitzicht, mooie vogels enz.
Heerlijk geslapen en om 5 uur mee met de morning drive door het park. Was echt geweldig, zo vredig rond die tijd van de dag. Best veel dieren gezien, maar het gras was lang dus het was niet de beste tijd van het jaar.
Vandaag naar Nelspruit gereden ongeveer 500 km, was een hele rit via Amsterdam.
Jos reed de hele tijd rustig maar ineens veranderde de weg in een 2 baansweg en overal lampen, telefoondraden, de weg liep af dus de auto ging ook sneller en jawel "Politie" te hard gereden. We mochten daar 60 rijden en wij reden volgens de politie 103 km. Boete 2.500.rand in euro's is dat ongeveer 250. Maar dat moest hij bij het bureau betalen, Jos had niet zo snel door dat ze contant wilde. Ze vroegen hem hoeveel kontant heb je bij? Jos zei 500 rand, nou geef dat dan maar dan is het goed. Achteraf vraag je je af of ze het ook voor 300 rand hadden gedaan.
Wij horen van de mensen dat dit normaal is, Philip kreeg laatst geen boete omdat hij gepensioneerd is. Heel raar maar dat is Afrika.
Om 16.00 kwamen we in Nelspruit aan en het voelde toch een beetje als thuiskomen. Maar we waren ook verbaasd hoeveel er veranderd was, straat namen veranderen geen John Vosterdrive maar Enos Mabuza drive,  Nelspruit wordt Mbombela en hele nieuwe winkelcentrums enz
Het was heel fijn om Carol en Philip na al die jaren weer te zien, sAvonds gezellig bijgepraat.
Vandaag 30 jan. De begrafenis van Noud, we denken steeds aan hem.
Groet Jos en Marlies

1. Jose:
    31 januari 2014
    ha Marlies.
    Dat was weer een leuk verhaal. Jullie maken zo wel veel mee.
    Wij hebben in Kenia ook meegemaakt dat ze te pas en te onpas je proberen geld afhandig te maken. Ze verzinnen ter plekken een smoesje. Bij ons vooral bij de douane. Voor een steen, schelpje of fototoestel moest je dokken. Dat is in Afrika inderdaad vrij normaal kwamen wij ook achter. Je vroeg nog of ik werk had. IK heb de hele maand 2 diensten gedraaid. Ik hoor van andere ook dat ze niet veel werk aangeboden krijgen. Het is zeer slap, maar dat is ook wel eens fijn.
    Geniet nog maar fijn van jullie vakantie en tot horens
    Jose
  2. Kees Sterken:
    3 februari 2014
    Dat lijkt me heel leuk dat je daar zoveel dieren ziet in het wild.
    Het is wel apart dat de bekeuring zoveel daalt als je niet genoeg geld bij je hebt. dat moeten ze c in Nederland ook invoeren. Ligt er in Zuid Afrika ook een plaats met de naam Amsterdam, dat is grappig.
    Nog veel plezier en een fijne vakantie.