Mbombela

6 februari 2014 - Nelspruit, Zuid-Afrika

We zijn in nelspruit en ja toen we hier aankwamen voelde het een beetje als thuiskomen. Maar de volgende dag zien we nog maar weinig van het oude kleine dorp Nelspruit. Heel veel nieuwe woonwijken, de oude woonwijken zijn begroeid met veel groen en hoge bomen. Dus van ons oude huis is ook niet veel meer te zien vanaf de straat.
Het centrum is ook heel anders. Alle (blanke) winkels zijn verhuisd naar winkelcentrums en in het oude centrum zie je echt alleen nog maar donkere gezichten. We zagen Santos die heeft een kleine lunchroom en vertelde ons dat zijn oudste zoon 3 jaar geleden vermoord was. Hij zag er slecht uit. Verschrikkelijk!
En zo hebben we nog meer verhalen gehoord, niet leuk.
Maar aan de andere kant hebben de zwarten wel meer kansen gekregen, vooral wat werk betreft. En daar hoor je ook weer de positieve en negatieve verhalen over.
Er staan nu ook blanke mensen te bedelen in de straat!
Het is wel heel erg fijn om alle vrienden weer te zien en lekker bij te kletsen.
Regelmatig gaan we lunchen met vrienden zoals gezegd deze 12 dagen zijn er vooral opgericht om wat bij te kletsen en oude herinneringen op te halen.
Gisteren zijn we bij vrienden van Marco geweest .
Een van hen is buiten zijn schuld zijn baan verloren. 3 maanden niet gewerkt en nu voor minder dan de helft van oude salaris nieuw werk .
Wel met mooie vooruitzichten die wel waargemaakt moeten worden !!!
Onderwijs is hier duur kosten basis school € 3000,00 per jaar .
Sommige van de scholen zijn beursgenoteerd wat weer als voordeel heeft dat er efficiënter gewerkt . De scholen worden ook afgerekend op resultaten van de schoolprestaties van de kinderen omdat er anders niet genoeg aanwas is.
Huishoudelijke hulp is relatief goedkoop is maar weer minder efficiënt .
Het is echter wel een vorm van werkverschaffing wat goed is want werkeloosheid is hoog .
Zaterdag hebben Carol en Philip alle mensen die we kennen uitgenodigd voor een bring en braai.
Dus dat wordt wel gezellig.
Het weer is nog steeds zoals toen, heel erg warm en zelfs het zwembad bied geen verkoeling want het water is ook warm.
Groetjes Jos en Marlies

1. Mieke Teulings:
    6 februari 2014
    Leuk om je oude woonplaats terug te zien. Heel veel veranderd en wanneer je er was blijven wonen die veranderingen allemaal aanvaard. Gezellig om jullie oude kennissen terug te zien en bij te praten. Het is een prachtig land met veel natuurschoon maar de armoede die veel mensen uitstralen ook niet prettig. Wij vinden het fijn en jullie misschien ook wel om in ons kikkerland te wonen. Bring en braai is echt een uitdriukking van South Africa. Betekent dat "breng allemaal een hapje mee"!!!! Bijna 1 maand voorbij, maar geniet nog met volle toeren van de komende weken. Xxmh
  2. Marion en ruud:
    6 februari 2014
    Leuk om je oude woonplaats terug te zien;tegelijkertijd ook confronterend.
    Geniet van alle "oude contacten".De tijd vliegt.
    Je ziet er goed uit marlies. Die rust doet je goed.
    Jullie zwemmen in warm water, ruud duikt in een koude poel,
    wel helder en veel vissen.
    Morgen gaan we genieten van de Winterspelen. Daar zullen
    jullie geen tijd voor hebben. Bring en braai maar lekker.........
    liefs en knuffel r.en m.
  3. Petrie:
    6 februari 2014
    Leuk je oude kennissen terug te zien.
    Tijden veranderen en zijn gewoon als je er zelf middenin woont. Je hebt het dan niet zo snel in de gaten. Geniet samen met volle teugen van het lekkere weer, de tijd die vliegt voorbij.
  4. Wilma:
    7 februari 2014
    Hallo Jos en Marlies.

Wat leuk om zo jullie reis een stukje mee te beleven. En wat bijzonder om na zo een lange tijd weer terug te zijn waar eens je thuis was.
    Geniet er nog van.
    En wat leuk dat we uit eten gaan de 21 ste. Maken we traditie van . We zien jullie dan. Maar voor nu lekker genieten daar.

Groetjes Wilma
  5. Jan en Mien:
    10 februari 2014
    hoi marlies en jos ,wat geweldig is dat; al diebelevenissen ,en foto s
    zo te zien op de foto s jos een echt model zonder buikje,marlies lekker uitgerust,geniet ervan ,tot ziens veel liefs jan en mien