Swakopmund

22 februari 2014 - Swakopmund, Namibië

Vandaag vroeg vertrokken maar eerst Dennis nog even wakker gebeld want die is jarig vandaag. We nemen de route via de bergen, dit is een gravelweg dus het gaat wat minder snel maar het blijkt een prachtige route te zijn.
Je valt van de ene verbazing naar de andere, het is gewoon niet vast te leggen op een foto. We zien bergen die begroeid zijn, versteend, met wit, rood en zwart zand.
Het laatste uur van onze reis komen we in een tropische regen bui terecht.
Ook dat was een ervaring en gelukkig hebben we een 4x4 dus die plassen water kunnen we wel aan. Na een reis van ongeveer 450 km waren we toch wel blij dat we in Mopane lodge aankwamen.
De volgende dag naar een plaats waar ze versteende bomen hebben gevonden die daar via een overstroming uit midden Afrika zijn aangespoeld en begraven. Omdat ze geen zuurstof hadden en daar 120 miljoen jaren hebben gelegen zijn ze steen geworden.
Verder naar Twijfelfontein, daar een wandeling in en op de rotsen gemaakt om de tekeningen van de bosjesmannen te bekijken. En het was warm, zo warm, het zweet liep van onze gezichten. We vroegen aan onze gids wat de temperatuur was hij zei in de wind is het 32 graden maar uit de wind 37 tot 40 graden.
Het was weer op het heetst van de dag, we leren het niet!
Donderdag 20 Febr.
Reis naar Swakopmund gaat door de woestijn met zandwegen en een uitzicht op de hoogste berg in Namibie de Brandberg.
Op een gegeven moment vliegen er wel duizenden roofvogels boven ons, weer een geweldig gezicht maar dat is ook amper niet op een foto vast te leggen.
Je komt bijna niemand tegen, soms een bakkie maar je ziet alleen die lange zand weg. Toch is hier ook weer genoeg te zien, ineens zie je de grond bedekt met gele bloemetjes, dan weer met opgewaaide hopen zand en bovenop een plantje.
Via Heitiesbaai een vissersplaats komen we in Swakopmund, een grotere stad met grote haven. We slapen in beachlodge dat ligt aan de zee, heerlijk en wat een luxe.
De volgende dag gaan we deze plaats beter bekijken, bezoeken een museum, kristal galerij, art en craft markt en op de boulevard een lekker kopje koffie.
Zaterdag 22 febr.
Deze dag gaan we met de boot het water op, dolfijnen en vooral voor de otters. Eentje komt op de boot, die is van kleins af aan, opgevangen door de mensen en die geeft ons een leuke show.
Wij vieren worden op pelicanbeach afgezet en gaan met een 4x4 verder. We rijden via het strand naar sandwichbeach, dat is het punt waar de zee en de duinen bij elkaar komen. We mogen daar de duinen beklimmen en hebben dan een prachtig uitzicht over de lagoon, het strand de zee en de duinen. Even later heeft onze gids Nico daar een heerlijke lunch voor ons klaar staan met o.a verse oesters en als dessert een verjaardags taart voor de jarige Phil.
Wat worden we toch verwend, en op de terugweg rijd hij door, over en boven de duinen, helemaal te gek! Het was een onvergetelijke dag, zo geweldig, het is genieten!
Tot gauw groeten Marlies en Jos

1. Marion en ruud:
    23 februari 2014
    wat een ervaringen;daar word je stil van .ik weet nog goed dat je met mij op de meidendag over namibië sprak. en nu zitten jullie daar. dank voor je wederom geweldige reisverhaal.
    liefs ruud,marion